Interview Petra Horsten (Innovatiecoach Gemiva)

30 november 2023

Naam: Petra Horsten
Functie : Innovatiecoach
Werkzaam bij: Gemiva

Petra werkt sinds 1998 bij Gemiva. Zij werkt bij de afdeling Digitale Zorg en is Innovatiecoach bij het Innovatieplatform van Gemiva. Elke regio heeft binnen Gemiva vanaf september een eigen Innovatiecoach. De coaches samen vormen een team, die innovatievragen/problemen, goede ideeën voor verandering/verbetering introduceren binnen de organisatie, kennis delen en ondersteunen bij de implementatie.

Innoveren op basis van behoeften van cliënten en medewerkers
Bij Gemiva innoveren we niet ‘van bovenaf’. We innoveren op basis van behoefte van cliënten en medewerkers. Dat wil zeggen dat ik als Innovatiecoach, samen met mijn collega-coaches, de vraag ophaal bij hen. Daarbij formuleren we samen met de cliënt en/of medewerker zo concreet mogelijk waar behoefte aan is en gaan we samen op zoek naar oplossingen om zinvol te innoveren. Het moet een waardevolle aanvulling zijn op de persoonlijke begeleiding die dagelijks geboden wordt aan cliënten en waarmee we daadwerkelijk samen het verschil kunnen maken. Daarnaast moet het passen bij de kernwaarden van de organisatie. We vinden het belangrijk om te kijken wat beter of slimmer kan. Gemiva zet innovatie in om de kwaliteit van zorg/ondersteuning en het werkklimaat te verbeteren. We ontwikkelen daarbij zelf geen innovaties, we kijken vooral naar wat er op de markt al aangeboden wordt en wat hier het beste bij past. De innovatie-fabriek is voor mij een belangrijke schakel hierin. Via de innovatie-fabriek en haar netwerk doe ik kennis op van innovaties en kan ik leren van ervaringen van anderen. Vooral dat laatste is belangrijk, want dat helpt bij het maken van (de juiste) keuzes.

Als Innovatiecoach deel ik mijn kennis
Ook wij delen onze ervaringen met anderen, zodat zij ook van ons kunnen leren. We nemen dan ook geregeld deel aan de bijeenkomsten van de innovatie-fabriek of denken mee op specifieke thema’s. Ik probeer collega’s ook zoveel mogelijk te stimuleren om aan te sluiten hierbij. Lukt dat niet, dan deel ik als Innovatiecoach mijn opgehaalde kennis. Dat doe ik intern bijvoorbeeld met het delen van interne nieuwsbrieven, maar ook extern met berichten op onze social mediakanalen. Daarmee bereik ik niet alleen collega’s, maar ook (familie van) cliënten. Daarop krijg ik geregeld vragen, die ik graag beantwoord. Dat levert mij ook inzichten op in wat er leeft bij onze medewerkers en cliënten. Daarmee kunnen we als team, maar ook als organisatie aan de slag.

Tijd is een belangrijke aspect van implementatie
Naar mijn idee heb je twee soorten innovaties: innovaties met stekker en innovaties zonder stekker. Oftewel, innovaties zijn voor mij niet alleen technische hulpmiddelen. Innoveren doe je ook door sociale- of werkprocessen aan te passen, zoals medewerkers handreikingen te geven om eenvoudiger administratieve taken op te pakken en daarmee tijd te besparen. Tijd die op werkvloer hard nodig is om aan te slag te gaan met bijvoorbeeld digitale en/of technologische hulpmiddelen. Want medewerkers staan vaak wel open voor innoveren, maar hebben of krijgen soms de tijd niet om zich te verdiepen in wat daarbij allemaal nodig is. Tijd is een belangrijk aspect van implementatie. Als ik één advies mag geven, dan zou ik zeggen geef medewerkers extra tijd om zich te verdiepen en nieuwe dingen uit te proberen. Train hen op onderwerpen waarin ze minder vaardig zijn, biedt momenten om innovaties uit te testen en succeservaringen (of mislukkingen) op te doen of geef hen de ruimte om aan te sluiten bij momenten die er al zijn in de regio. Bijvoorbeeld de bijeenkomsten van de innovatie-fabriek. Ze leren dan niet alleen zelf, maar leren ook met en van de ervaring van anderen.